Plickers ir interaktīvs formatīvās vērtēšanas rīks, kas ļauj veikt aptaujas vai pārbaudes darbus, izmantojot papīra kartītes un skolotāja viedtālruni vai planšetdatoru. Katrs skolēns saņem unikālu kartīti (Plickers karti), uz kuras atrodas QR kods. Skolotājs uzdod jautājumu, un skolēni parāda kartīti tādā virzienā, kas atbilst viņu atbildei (A, B, C vai D). Skolotājs izmanto savu ierīci, lai ar kameras palīdzību nolasītu kartītes un reālā laikā saņemtu atbildes.
Rīgas Metālapstrādes profesionālās vidusskolas informātikas skolotāja Ruta Oša vadīja darbnīcu “Mākslīgā intelekta rīku izpēte un praktiskie uzdevumi”, aicinot izpētīt dažādus rīkus tekstu, vizuālo materiālu, prezentāciju un mūzikas radīšanai. Dalībniekiem bija iespēja noskaidrot, kā MI var atbalstīt satura veidošanu, atvieglojot pedagogu ikdienas darbu. Klātesošie praktiski izmēģināja dažādus MI risinājumus, izprotot to darbības principus.
Datorikas, programmēšanas un tehniskās grafikas skolotājs Uģis Pekša vadīja darbnīcu “Mākslīgā intelekta izmantošana mācību procesā – teorija un prakse”, aplūkojot MI sniegtās iespējas informācijas analīzē un izvērtēšanā, vienlaikus izzinot MI asistentu konfigurēšanas variantus atbilstoši specifiskām vajadzībām. Dalībnieki iepazina MI rīku izmantošanas iespējas izglītībā – kontroldarbu veidošanā un pārbaudes darbu labošanā –, tostarp diskutējot par MI ģenerētu tekstu atpazīšanas metodēm. Noslēgu
IT Izglītības fonda “Start(IT) tehnoloģiju bibliotēkas” mentores Grietas Veinbergas vadībā norisinājās darbnīca “Projekta “Start IT izglītības tehnoloģiju bibliotēka” iespējas”. Tajā datorikas skolotāji iepazina Photon robotus – interaktīvus izglītojošus rīkus, kas palīdz bērniem un pieaugušajiem apgūt programmēšanas pamatus aizraujošā veidā. Darbnīcas dalībnieki apguva šo robotu programmēšanas iespējas un iesaisti dažādu uzdevumu risināšanā, tādējādi sekmējot skolēnu loģisko domāšanu un radošum
Kaspars Kauliņš vadīja darbnīcu “Digitālā transformācija, mākslīgais intelekts – kas par to jāzina izglītības iestāžu vadītājiem?”. Tajā izglītības iestāžu vadītāji guva ierosmes, kā sagatavoties nākotnei, kurā dominēs digitālās prasmes un mākslīgais intelekts, noskaidrojot, vai izglītības iestāde ir gatava pārmaiņām, ko ievieš tehnoloģiju radītās iespējas un izaicinājumi.
Socrative ir interaktīva tiešsaistes platforma, kas ļauj skolotājiem veidot dažādas aptaujas, testus un viktorīnas un reāllaikā iegūt atgriezenisko saiti. Socrative ir piemērota gan klātienes, gan attālinātajam mācību procesam, padarot to par daudzpusīgu rīku, lai nodrošinātu efektīvu un iesaistošu mācību vidi. Skolēniem nav nepieciešams konts, nevajag instalēt programmatūru, jo socrative darbojas tīmeklī.
Platforma ir lielisks veids, kā aizraujošā veidā papildināt vārdu krājumu vai iegaumēt terminus. Mācību kartītes ļauj ātri apgūt jaunus jēdzienus, mācību aktivitātes ģenerē jautājumus no lietotāja ievadītās informācijas, savukārt testa aktivitāte ļauj izglītojamajiem sekot līdzi savam progresam un saņemt tūlītēju atgriezenisko saiti. Platforma ir pieejama gan tīmeklī, gan mobilajā lietotnē, padarot to ērti lietojamu jebkurā vietā.
Pamatnostādnes ir izstrādātas, lai palīdzētu pedagogiem izprast mākslīgā intelekta un datu izmantošanas potenciālu izglītībā un palielinātu izpratni par iespējamiem riskiem, lai pedagogi varētu pozitīvi, kritiski un ētiski iesaistīties MI sistēmās un pilnībā izmantot savu potenciālu. Pamatnostādnes ir būtiska daļa no ES politikas iniciatīvas Digitālās izglītības rīcības plānā 2021.–2027.
Mentimeter ir interaktīva prezentācijas programmatūras platforma, kas ļauj skolotājam iegūt reāllaika informāciju no saviem skolēniem ar tiešraides aptaujām, viktorīnām un vārdu mākoņiem. Skolēniem ir nepieciešami viņu mobilie tālruņi/planšetdators vai dators, lai piedalītos, un WiFi vai mobilo datu pieslēgums, lai varētu piekļūt internetam un iesniegt atbildes. Lietošanas instrukcijā plaši aprakstītas programmatūras iespējas prezentāciju veidošanā, funkciju pielietojums, rezultātu izguve.
Stundas plāns izstrādāts ZRKAC pedagogu konsultācijas "Mākslīgā intelekta rīki “ChatGPT” un “Gemini” mācību stundu plānu gatavošanā" ietvaros. Plāns ir autora veidots materiāls, izmantojot bezmaksas ģeneratīvā mākslīgā intelekta rīkus "ChatGPT" un "Google Gemini". Sasniedzamais rezultāts: iepazīstināt skolēnus ar CSS pamatiem un sniegt prasmes izveidot vienkāršu ārējo CSS failu un sasaistīt to ar mājas lapu. Stundas ilgums: 40 minūtes.
LiveWorksheets ļauj pārveidot tradicionālās drukājamās darblapas (doc, pdf, jpg...) par "interaktīvām darblapām". Skolēni var aizpildīt darba lapas tiešsaistē un nosūtīt savas atbildes skolotājam. Platformas fukcionalitāte motivē skolēnus un skolotāji ietaupa laiku, jo daudzas skolēnu atbildes tiek vērtētas automatizēti. Pamācībā izskaidrotas platformas lietošanas funkcijas, aprakstīti soļi profila izveidei, darblapu nosūtīšanai, u.c.noderīgi soļi.
Šīs vadlīnijas izstrādājusi Eiropas Komisija sadarbībā ar ekspertu grupu dezinformācijas apkarošanai un digitālās pratības veicināšanai. Tajās atradīsiet praktiskus ieteikumus, jau gatavas darba lapas, ieskatu atsevišķos tematos un noderīgus brīdinājumus un piezīmes, kuru pamatā ir digitālās pratības un izglītības un apmācības jomā gūtā pieredze. To mērķis ir veicināt izpratni par to, kā var uzlabot digitālo pratību, un sniegt noderīgas zināšanas par dezinformācijas dinamiku un izpausmēm.
Kahoot platforma piedāvā iespēju pedagogiem veidot testus dažādos mācību priekšmetos par dažādām tēmām. Kahoot var izmantot visa vecuma skolēniem un ar jebkuru ierīci (datoru, viedierīci, planšetdatoru) un skolēniem nav nepieciešama reģistrēšanās jeb konta izveide. Platforma ir paredzēta tam, lai mācīšanās procesu padarītu interaktīvu un jautru.
Rokasgrāmatā ietvertas 111 atgriezeniskās saites aktivitātes, kuras skolotāji var izmantot gan klātienes, gan neklātienes mācību procesā. Tās sagrupētas tā, lai skolotāji var vieglāk atrast piemērotāko paņēmienu konkrētai situācijai. Rokasgrāmatā pieejams arī teorētiskais materiāls atgriezeniskās saites pielietojuma izpratnes pilnveidei, kas atspoguļo efektīvas un pozitīvas AS būtību. Darbs izstrādāts konkursa "Mācies digitāli" ietvaros 2021./2022. māc.g.
Mācību materiāli paredzēti izglītojamo kompetenču attīstīšanai elektronisko un optisko iekārtu ražošanas, informācijas un komunikācijas tehnoloģijas
(EIKT) nozarē. Tos ir iespējams izmantot ne tikai profesionālajā, bet arī vispārējā izglītībā datorikas un programmēšanas priekšmetu apguvē. Mācību materiālu kopumu izstrādājis Kaspars Ļubinskis, Jelgavas Tehnikuma pasniedzējs. Darbs iesniegts konkursā "Mācies digitāli" 2021./2022. māc.g.
Metodiskie materiāli
PLICKERS PLATFORMAS LIETOŠANAS PAMĀCĪBA SKOLOTĀJA DARBĀ
Pievienots:Plickers ir interaktīvs formatīvās vērtēšanas rīks, kas ļauj veikt aptaujas vai pārbaudes darbus, izmantojot papīra kartītes un skolotāja viedtālruni vai planšetdatoru. Katrs skolēns saņem unikālu kartīti (Plickers karti), uz kuras atrodas QR kods. Skolotājs uzdod jautājumu, un skolēni parāda kartīti tādā virzienā, kas atbilst viņu atbildei (A, B, C vai D). Skolotājs izmanto savu ierīci, lai ar kameras palīdzību nolasītu kartītes un reālā laikā saņemtu atbildes.
Mākslīgā intelekta rīku izpēte un praktiskie uzdevumi
Pievienots:Rīgas Metālapstrādes profesionālās vidusskolas informātikas skolotāja Ruta Oša vadīja darbnīcu “Mākslīgā intelekta rīku izpēte un praktiskie uzdevumi”, aicinot izpētīt dažādus rīkus tekstu, vizuālo materiālu, prezentāciju un mūzikas radīšanai. Dalībniekiem bija iespēja noskaidrot, kā MI var atbalstīt satura veidošanu, atvieglojot pedagogu ikdienas darbu. Klātesošie praktiski izmēģināja dažādus MI risinājumus, izprotot to darbības principus.
Mākslīgā intelekta izmantošana mācību procesā – teorija un prakse
Pievienots:Datorikas, programmēšanas un tehniskās grafikas skolotājs Uģis Pekša vadīja darbnīcu “Mākslīgā intelekta izmantošana mācību procesā – teorija un prakse”, aplūkojot MI sniegtās iespējas informācijas analīzē un izvērtēšanā, vienlaikus izzinot MI asistentu konfigurēšanas variantus atbilstoši specifiskām vajadzībām. Dalībnieki iepazina MI rīku izmantošanas iespējas izglītībā – kontroldarbu veidošanā un pārbaudes darbu labošanā –, tostarp diskutējot par MI ģenerētu tekstu atpazīšanas metodēm. Noslēgu
Projekta “Start IT izglītības tehnoloģiju bibliotēka” iespējas
Pievienots:IT Izglītības fonda “Start(IT) tehnoloģiju bibliotēkas” mentores Grietas Veinbergas vadībā norisinājās darbnīca “Projekta “Start IT izglītības tehnoloģiju bibliotēka” iespējas”. Tajā datorikas skolotāji iepazina Photon robotus – interaktīvus izglītojošus rīkus, kas palīdz bērniem un pieaugušajiem apgūt programmēšanas pamatus aizraujošā veidā. Darbnīcas dalībnieki apguva šo robotu programmēšanas iespējas un iesaisti dažādu uzdevumu risināšanā, tādējādi sekmējot skolēnu loģisko domāšanu un radošum
Digitālā transformācija, mākslīgais intelekts – kas par to jāzina izglītības iestāžu vadītājiem?
Pievienots:Kaspars Kauliņš vadīja darbnīcu “Digitālā transformācija, mākslīgais intelekts – kas par to jāzina izglītības iestāžu vadītājiem?”. Tajā izglītības iestāžu vadītāji guva ierosmes, kā sagatavoties nākotnei, kurā dominēs digitālās prasmes un mākslīgais intelekts, noskaidrojot, vai izglītības iestāde ir gatava pārmaiņām, ko ievieš tehnoloģiju radītās iespējas un izaicinājumi.
SOCRATIVE.COM PLATFORMAS LIETOŠANAS PAMĀCĪBA SKOLOTĀJA DARBĀ
Pievienots:Socrative ir interaktīva tiešsaistes platforma, kas ļauj skolotājiem veidot dažādas aptaujas, testus un viktorīnas un reāllaikā iegūt atgriezenisko saiti. Socrative ir piemērota gan klātienes, gan attālinātajam mācību procesam, padarot to par daudzpusīgu rīku, lai nodrošinātu efektīvu un iesaistošu mācību vidi. Skolēniem nav nepieciešams konts, nevajag instalēt programmatūru, jo socrative darbojas tīmeklī.
QUIZLET.COM PLATFORMAS LIETOŠANAS PAMĀCĪBA SKOLOTĀJA DARBĀ
Pievienots:Platforma ir lielisks veids, kā aizraujošā veidā papildināt vārdu krājumu vai iegaumēt terminus. Mācību kartītes ļauj ātri apgūt jaunus jēdzienus, mācību aktivitātes ģenerē jautājumus no lietotāja ievadītās informācijas, savukārt testa aktivitāte ļauj izglītojamajiem sekot līdzi savam progresam un saņemt tūlītēju atgriezenisko saiti. Platforma ir pieejama gan tīmeklī, gan mobilajā lietotnē, padarot to ērti lietojamu jebkurā vietā.
Ētikas pamatnostādnes pedagogiem par mākslīgā intelekta un datu izmantošanu mācīšanas un mācīšanās procesā
Pievienots:Pamatnostādnes ir izstrādātas, lai palīdzētu pedagogiem izprast mākslīgā intelekta un datu izmantošanas potenciālu izglītībā un palielinātu izpratni par iespējamiem riskiem, lai pedagogi varētu pozitīvi, kritiski un ētiski iesaistīties MI sistēmās un pilnībā izmantot savu potenciālu. Pamatnostādnes ir būtiska daļa no ES politikas iniciatīvas Digitālās izglītības rīcības plānā 2021.–2027.
MENTIMETER.COM PLATFORMAS LIETOŠANAS PAMĀCĪBA SKOLOTĀJA DARBĀ
Pievienots:Mentimeter ir interaktīva prezentācijas programmatūras platforma, kas ļauj skolotājam iegūt reāllaika informāciju no saviem skolēniem ar tiešraides aptaujām, viktorīnām un vārdu mākoņiem. Skolēniem ir nepieciešami viņu mobilie tālruņi/planšetdators vai dators, lai piedalītos, un WiFi vai mobilo datu pieslēgums, lai varētu piekļūt internetam un iesniegt atbildes. Lietošanas instrukcijā plaši aprakstītas programmatūras iespējas prezentāciju veidošanā, funkciju pielietojums, rezultātu izguve.
Stundas plāns datorikā 9.klasei "CSS pamati un CSS izmantošana mājas lapu veidošanā"
Pievienots:Stundas plāns izstrādāts ZRKAC pedagogu konsultācijas "Mākslīgā intelekta rīki “ChatGPT” un “Gemini” mācību stundu plānu gatavošanā" ietvaros. Plāns ir autora veidots materiāls, izmantojot bezmaksas ģeneratīvā mākslīgā intelekta rīkus "ChatGPT" un "Google Gemini". Sasniedzamais rezultāts: iepazīstināt skolēnus ar CSS pamatiem un sniegt prasmes izveidot vienkāršu ārējo CSS failu un sasaistīt to ar mājas lapu. Stundas ilgums: 40 minūtes.
LIVEWORKSHEETS.COM PLATFORMAS LIETOŠANAS PAMĀCĪBA SKOLOTĀJA DARBĀ
Pievienots:LiveWorksheets ļauj pārveidot tradicionālās drukājamās darblapas (doc, pdf, jpg...) par "interaktīvām darblapām". Skolēni var aizpildīt darba lapas tiešsaistē un nosūtīt savas atbildes skolotājam. Platformas fukcionalitāte motivē skolēnus un skolotāji ietaupa laiku, jo daudzas skolēnu atbildes tiek vērtētas automatizēti. Pamācībā izskaidrotas platformas lietošanas funkcijas, aprakstīti soļi profila izveidei, darblapu nosūtīšanai, u.c.noderīgi soļi.
Pamatnostādnes skolotājiem un pedagogiem dezinformācijas apkarošanai un digitālās pratības veicināšanai izglītības un mācību procesā
Pievienots:Šīs vadlīnijas izstrādājusi Eiropas Komisija sadarbībā ar ekspertu grupu dezinformācijas apkarošanai un digitālās pratības veicināšanai. Tajās atradīsiet praktiskus ieteikumus, jau gatavas darba lapas, ieskatu atsevišķos tematos un noderīgus brīdinājumus un piezīmes, kuru pamatā ir digitālās pratības un izglītības un apmācības jomā gūtā pieredze. To mērķis ir veicināt izpratni par to, kā var uzlabot digitālo pratību, un sniegt noderīgas zināšanas par dezinformācijas dinamiku un izpausmēm.
KAHOOT PLATFORMAS LIETOŠANAS PAMĀCĪBA SKOLOTĀJA DARBĀ
Pievienots:Kahoot platforma piedāvā iespēju pedagogiem veidot testus dažādos mācību priekšmetos par dažādām tēmām. Kahoot var izmantot visa vecuma skolēniem un ar jebkuru ierīci (datoru, viedierīci, planšetdatoru) un skolēniem nav nepieciešama reģistrēšanās jeb konta izveide. Platforma ir paredzēta tam, lai mācīšanās procesu padarītu interaktīvu un jautru.
Atgriezeniskās saites paņēmienu rokasgrāmata skolotājiem
Pievienots:Rokasgrāmatā ietvertas 111 atgriezeniskās saites aktivitātes, kuras skolotāji var izmantot gan klātienes, gan neklātienes mācību procesā. Tās sagrupētas tā, lai skolotāji var vieglāk atrast piemērotāko paņēmienu konkrētai situācijai. Rokasgrāmatā pieejams arī teorētiskais materiāls atgriezeniskās saites pielietojuma izpratnes pilnveidei, kas atspoguļo efektīvas un pozitīvas AS būtību. Darbs izstrādāts konkursa "Mācies digitāli" ietvaros 2021./2022. māc.g.
Mācību materiālu kopums datorsistēmu tehniķa profesijas apguvei
Pievienots:Mācību materiāli paredzēti izglītojamo kompetenču attīstīšanai elektronisko un optisko iekārtu ražošanas, informācijas un komunikācijas tehnoloģijas (EIKT) nozarē. Tos ir iespējams izmantot ne tikai profesionālajā, bet arī vispārējā izglītībā datorikas un programmēšanas priekšmetu apguvē. Mācību materiālu kopumu izstrādājis Kaspars Ļubinskis, Jelgavas Tehnikuma pasniedzējs. Darbs iesniegts konkursā "Mācies digitāli" 2021./2022. māc.g.